Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Wat kan ik doen bij dwaling bij verkoop van een oplegger?

26-10-2007 | 13:30

Ik heb in 2003 een geheel nieuwe verkoopoplegger op B/E rijbewijs laten bouwen

Het jaar daarop ging hij voor een beurt weg en alle remmen en alles wat er aan vast hangt moest vernieuwd worden, kosten 1700 euro.

Dat jaar daarop weer met een beurt moesten alweer de remmen en de verschillende lagers vernieuwd worden, kosten 2500 euro.

Dat jaar daarop weer voor de keuring moesten de remmen en de bijbehorende kabels vernieuwd worden, omdat alles weer vast zat en de wagen geheel niet remde.

Doordat de wagen geheel niet remde kreeg het truckje wat er voor stond zoveel voor zijn kiezen dat bij de keuring van het truckje alle remschijven tot op het ijzer versleten waren en de remschijven krom, remklauw afgebroken en nog diverse dingen, kosten 2500 euro.

Doordat er nog meer aan het truckje kapot ging, aandrijfas, aandrijving van de achterwielen, koppelingsplaten en dergelijke, liepen de kosten voor mij zo hoog op (in tijd van 3 maanden 7000 euro), dat ik genoodzaakt ben geweest een ander truckje aan te schaffen.

Begin dit jaar brak er een stuk van de achteras van mijn verkoop oplegger af, kosten 6500 euro.

In augustus dit jaar een remmenbeurt laten geven en nog wat kleine dingen, kosten 1375 euro.

7 weken later moest de oplegger voor de apk. Wat bleek, weer een as kapot, de remmen deden het weer niet, alles zat weer vast.

Ik begon mij eigen af te vragen hoe dit nu allemaal komt dat ik in tijd van 4 jaar 20000 euro aan onkosten kan hebben. Er werd mij verteld dat de assen die onder de wagen zitten misschien wel een beetje te licht waren voor de wagen. Ik heb daarom de papieren er maar even bijgepakt en wat blijkt, de wagen weegt leeg op kenteken 2860 kilo en heeft een laadvermogen van 2140 kilo.

Maar ik heb op de weegbrug gestaan met een vrijwel lege combinatie en tot mijn grote verbazing zag ik dat de combinatie 8180 kilo woog (minus het truckje van 2200 kilo)  Dat komt er op neer dat mijn vrijwel lege wagen bijna 6 ton weegt.

Als ik nu de wagen zover leeghaal als dat er op keuring van de r.d.w gedaan is komt het er op neer dat de wagen 1000 kilo meer weegt als dat er op het kenteken staat.

Nu blijkt het er voor mij uit dat de meeste kosten voortvloeien doordat de wagen altijd overbeladen is geweest zonder dat ik dat wist want het kenteken gaf andere dingen aan als dat er in werkelijkheid op stond en de wagenbouwer weet ook hier niks van zegt hij want hij is op  de goede manier gekeurd en een beetje kosten heb je altijd wel.


  

1 Antwoord

Antwoord van Cratsborn Advocaten
12-11-2007 | 11:20

Geachte heer,

 

Ik neem aan dat de bouwer ook het oospronkelijke gewicht heeft vastgesteld zoals dat op het kenteken is verschenen. De in principe aansprakelijke persoon is daarmee gegeven.

U moet het volgende kunnen hard maken.

a. dat uw kosten hoger zijn geweest dan normaal. Maw de schade is alleen het méérbedrag;

b. het verband tussen het de overbelading en de meeruitgaven. Dat zal een deskundige moeten vaststellen.

 

Als u bij de rechtbank uitkomt zal die een deskundige benoemen.

Indien u meer wilt weten bel me even 043-3640094