Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Weigeren van levering.

Herman

05-11-2017 | 13:11

Beste,

 

Vorige maand heb ik een brommer gekocht. Een B-merk uit China. Ik heb hem tweedehands gekocht en er waren geen problemen mee. Na een tijd gereden te hebben brak er iets af. Toen ik nieuwe onderdelen wilde bestellen, begon de oneinigheid.

In de achtervelg was een stukje metaal afgebroken wat er op moet zitten voor een prettige rijervaring. A-merken kunnen dit onderdeel apart leveren dus ik dacht, ik kan altijd vragen of de importeur van dit B-merk dat ook kan. Mijn vraag luidde: 'Is er een mogelijkheid dat u alleen de naaf levert? Ik kan de spaken er zelf in zetten en dit zou mij voordeliger uitkomen'. De importeur reageerde als volgt: 'Wij kunnen alleen de velg in zijn geheel leveren. Indien u deze niet kunt betalen adviseren wij u om uw brommer te verkopen. De naaf bij een A-merk is al 3 keer zo duur als de hele velg bij ons.' Ik had geen moeite met het feit dat ze de naaf niet apart konden leveren, maar hen reactie tegen mij over de kosten vond ik niet gepast. Ik verder geen reactie meer gegeven en de complete velg besteld.

 

Nadat de velg binnen kwam, heb ik de doos geopend. Wat zie ik, lakschade. Foto's gemaakt en opnieuw contact opgenomen met de importeur. Mijn vraag luidde: 'Afgelopen donderdag, 2 november, heb ik een velg bij u besteld. Hier zit helaas lakschade op. Hoe gaan wij dit oplossen?'. Waartoe de reactie van de importeur was:

'Wij hebben de foto's bekeken.

In eerste instantie dachten wij dat u bedoelde dat er een deuk in de velg zat of dat er spaken ontbraken.

Het blijken echter kleine lakbeschadigingen te zijn. Hier kunnen wij niets aan doen. Alle velgen die wij hebben liggen hebben dit in mindere of meerdere mate. Zo krijgen wij ze aan uit China, want zoals u heeft kunnen zien zat de velg nog in de originele verpakking.

Deze velgen komen van ver en vallen niet in een prijsklasse waarbij er voor iedere velg afzonderlijk een piepschuim verpakking met doos wordt gemaakt om in te verpakken.

U heeft gekozen om te rijden op dit merk. Dit is een B-kwaliteit bromfiets, wij zijn de eersten om dat toe te geven. Het betekent echter wel dat u voor een redelijke prijs toch een mooie rijervaring kunt hebben. daar hoort echter bij dat u niet met een vergrootglas op details als lakschade gaat letten, maar alleen kijkt of de brommer (de onderdelen) technisch voldoet aan het doel waar het voor bestemd is.

Tip: U kunt de lakschade heel eenvoudig met een zwarte merkstift camoufleren.

Mocht u alsnog niet kunnen leven met de boven omschreven situatie, dan mag u uiteraard de velg retourneren.

Wij kunnen u echter geen betere velg sturen, want zoiets bestaat niet, en we gaan niet alle verpakkingen openen om u voor u een puntgave onbeschadigde velg te vinden (die er waarschijnlijk niet eens zal zijn).

Daarnaast zullen we deze velg uiteindelijk ook weer aan iemand moeten verkopen, want we kunnen uiteraard een velg met wat lakschade niet dan maar weggooien.

Dat betekent automatisch ook dat wij u uw geld zullen retourneren, maar dat u dan ook geen onderdelen voor uw Orion meer zult krijgen, omdat uw verwachtingen te hoog gespannen zijn en wij daar niet aan kunnen voldoen. Uiteraard gaan wij niet onderdelen heen en weer sturen aangezien u kleine beschadigingen aangrijpt om een punt van te maken.

Verder adviseren wij u in dat geval eveneens om uw brommer weer te verkopen, aangezien u in dat geval geen onderdelen meer kunt krijgen, en een veel duurder A-merk te kopen, waarbij u wel puntgave onderdelen mag verwachten, maar wel 3 keer zoveel geld betaalt voor alles.

Graag vernemen wij van u wat uw keuze wordt en hoe wij u verder van dienst kunnen zijn.'

Na deze mail te ontvangen schrok ik. Ik heb de mail drie keer gelezen en naar mijn idee suggeerd de importeur dat het dus normaal is om schade te hebben aan B-merk onderdelen. Vervolgens suggeren ze ook dat als ik het artikel retourneer, ik geen onderdelen meer bij hen kan bestellen.

Mijn vraag is dan ook. Mag een importeur zoals deze, monopolist in Nederland, mij weigeren te leveren op grond van deze redenering?

 

Met vriendelijke groet


  

1 Antwoord

Antwoord van Advocatenkantoor Ester
13-11-2017 | 10:42

Geachte Herman,

In Nederland geldt in beginsel de contractsvrijheid. Iedereen mag zaken doen met wie hij of zij dat wil en dat dus ook uitsluiten. Daar staat tegenover dat, wil men iemand uitsluiten, daarvoor een duidelijke (niet discriminatoire) grond aanwezig dient te zijn. Voorwaarde voor die uitsluiting is dat de klant vooraf bekend is met de voorwaarden waaronder geen overeenkomst gesloten kan worden.

In uw geval wil de importeur - achteraf - geen producten meer leveren. Na het sluiten van een overeenkomst, kan dit in beginsel alleen als dat is bedongen in de voorwaarden en/of in eventueel andere informatie. Daarbij is voorts van belang dat u aangeeft dat het een monopolist betreft. Dat zou feitelijk betekenen dat het voor u onmogelijk wordt om aan onderdelen te komen. Voor zover onderdelen onontbeerlijk of essentieel zijn en er geen objectieve rechtvaardiging voor de weigering is, kan dat op problemen stuiten. Daar staat tegenover dat ik op Google verschillende ondernemingen tegen ben gekomen waar Orion-onderdelen kunnen worden gekocht.

Gezien de kosten en de baten, acht ik het raadzaam om eerst te bezien of er andere mogelijkheden zijn om onderdelen te bestellen.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, neem dan gerust vrijblijvend telefonisch contact met mij op.

Met vriendelijke groeten,

 

Advocatenkantoor Ester

E.S.R. Ester

0252-348821